Toekomstige geïntegreerde leerroutes in het onderwijs

Geïntegreerde leerlijn Groen

De afgelopen tijd hebben we met AMS in Franeker en Aeres gesprekken gevoerd over een betere aansluiting op elkaars onderwijs. De gesprekken gingen vooral over de combinatie van agro food en technologie. Dit is één van de speerpunten van de STO-regio en ook een programmaonderdeel van de Regiodeal (het Goud van Noordwest).

Vanuit beide scholen zijn medewerkers vrijgespeeld (die vanuit de Regiodeal en STO worden bekostigd) om nu de concrete stappen naar een geïntegreerde leerroute te zetten. Zij maken bijvoorbeeld plannen voor het curriculum, de keuzevakken, materialen en professionalisering. Het is de bedoeling dat de leerlijn per schooljaar 2025-2026 klaar is en leerlingen in vijf jaar kan brengen naar een mbo niveau 2-diploma.

Geïntegreerde en doorlopende leerroute zorg & technologie

Eenzelfde soort traject loopt er ook op het gebied van zorg & technologie. We zien dat de inzet van techniek en technologie binnen zorg kan bijdragen aan de verlaging van de werkdruk. Daarnaast is het idee dat de combinatie zorg & technologie ook kan bijdragen aan inclusie en het tegengaan van gendertypering omdat het jongens kan interesseren voor de zorg (door de combinatie met technologie) en meiden kan interesseren voor technologie (in combinatie met zorg).

De scholen Simon Vestdijk, Campus Middelsee en Comenius Zamenhof werken in dit project samen. Onder leiding van een projectleider kijken we momenteel hoe we de krachten rondom dit thema kunnen bundelen. Het doel is om met ingang van het schooljaar 2026-2027 een geïntegreerde en doorlopende leerroute te hebben waarbij leerlingen in vijf jaar een mbo niveau 2 diploma halen.