Leren door te doen: leerlingen van het praktijkonderwijs maken kennis met de wereld van de bouw bij Toekomstbouwers Friesland.

Ze timmerden, legden dakpannen en ontdekten of een toekomst in de bouwsector iets voor hen is. Met resultaat: vijf leerlingen behaalden een certificaat als afsluiting van dit traject. Deze kennismaking is onderdeel van een speciaal keuzeprogramma vanuit Sterk Techniek Onderwijs voor het praktijkonderwijs, waarin ook modules voor fietstechniek en loonwerk werden aangeboden.

Leerling Thygo is een van de deelnemers aan het programma van Toekomstbouwers Friesland. Hij vertelt hoe zijn dag eruitziet: “Mijn dag begint met het krijgen van een opdracht, zoals kozijnen stellen, profielen stellen of dakpannen leggen. Alles moet precies goed gemeten worden. Dat is soms best lastig. Samenwerken helpt hierbij. Ik ben hier al sinds een aantal weken en ik vind het leuk. De opdrachten zijn leerzaam en ik kan ze later ook weer gebruiken.” Er zijn natuurlijk ook opdrachten die hij minder leuk vindt: “Het meten vind ik niet leuk, daar moet je veel geduld voor hebben. Maar timmeren en dakpannen leggen vond ik de leukste opdrachten, omdat het uitdagend is en heel precies moet. Waar ik echt trots op ben, is mijn ontwikkeling in zagen. Eerst kon ik niet recht zagen, maar nu wel.”

Hoewel Thygo nog niet zeker weet of hij de techniek of bouw in wil, vindt hij het wel interessant. Hij is ook geïnteresseerd in werken met groen, zoals hovenierswerk. Thygo is via een docent van het stagebureau van Comenius Zamenhof Praktijkonderwijs bij dit project terechtgekomen, die hem geschikt vond voor dit programma.

 

Hoe komen leerlingen in aanmerking voor het programma?

Jelle, stagecoach van leerlingen vanuit Comenius Zamenhof Praktijkonderwijs, legt uit:”Om in aanmerking te komen voor een keuzemodule moet je door je docenten geschikt worden bevonden. Leerlingen worden geselecteerd op basis van hun interesse in de bouw. Het programma biedt zowel praktische sessies als theoretische lessen. Hoewel de theorie soms moeilijk te begrijpen is voor sommige leerlingen, krijgen ze de kans om praktische vaardigheden te ontwikkelen. De begeleiders vanuit Toekomstbouwers Friesland moesten zich hierbij wel aanpassen aan de verschillende niveaus van de leerlingen.”

“Om opdrachten goed te beoordelen, zijn er tussentijdse evaluaties om de voortgang van de leerling te monitoren. Ze maken foto’s van opdrachten en zetten die in het digitale SKILLS-portfolio. Dit helpt de leerlingen om hun vaardigheden te bewijzen aan toekomstige werkgevers,” legt Jelle uit.

 

Over de toekomst

Thygo heeft inmiddels zijn certificaat behaald en hoopt uiteindelijk een leuke en passende baan te vinden. “Het doel van het praktijkonderwijs is om uiteindelijk een arbeidscontract te krijgen of te verdienen bij een bedrijf. Ik vind het hier leuk, maar zou liever bij een bedrijf willen werken waar de dingen die je maakt ook echt gebruikt worden,” zegt hij.

“Toekomstbouwers biedt een mooie kans om onder begeleiding kennis te maken met de bouw,” legt Jelle uit. “De leerlingen die dit schooljaar 2024/2025 hebben geparticipeerd in het project, hebben veel motivatie, wat blijkt uit weinig verzuim. De samenwerking met bedrijven en organisaties zoals STO, Fryslân Werkt en andere scholen voor praktijkonderwijs is essentieel voor het succes van het programma.”